Sterker uit een Google penalty, kan dat?
Stel je voor. Je website draait steeds beter. Het aantal bezoekers stijgt elke maand evenredig met de omzet. Je weet dat niet alles helemaal in overeenstemming is met de Google Guidelines , maar de resultaten zijn gewoonweg té goed om drastische maatregelen te nemen. Ook heb je niet het idee dat je tot de ergste jongens in de business behoort. Het zal dus allemaal wel loslopen. Plotseling ben je bijna al je bezoekers kwijt. Je business stort in. Je bent getroffen door een Google Penalty. Eén van onze Vakidioten maakte dit in juli 2012 mee met z’n eigen bedrijf. Wat volgde was een emotionele reis vol ongeloof, wanhoop, stress, doorzettingsvermogen en verrassend genoeg een positief eindresultaat. De Google Penalty werd binnen 1,5 maand opgeheven, waarna het conversiepercentage sterk toenam ten opzichte van de oude situatie. Hieronder volgen de geleerde lessen. Ben je zelf getroffen door een Google Penalty en heb je hier vragen over? Stuur dan een mailtje via ons contactformulier en we zullen kijken of onze Vakidioten je van wat advies kunnen voorzien.
1. Het vaststellen van de Google Penalty.
Het aantal bezoekers is dusdanig gedaald, dat je vermoedt dat je door een Google Penalty bent getroffen. Belangrijk is allereerst om vast te stellen of dit daadwerkelijk het geval is. Het kan immers ook gewoon zijn dat je gedaald bent in ranking. En handig schema vind je hier en een handig filmpje hier. Kijk daarnaast ook zeker in de Google Webmaster Tools. De communicatie door Google is de laatste jaren enorm verbeterd en zelf geven ze aan bijna 100% van de Google Penalties te meldenvia de Webmaster Tools. Ook in dit betreffende geval stuurde Google keurig een melding naar de Webmaster Tools, waarin tevens werd uitgelegd wat de reden van de Penalty precies was geweest. Is je site nog niet toegevoegd aan je account. Doe dit dan alsnog. De kans is groot dat de melding netjes op je ligt te wachten, zodra je de site hebt toegevoegd. De Webmaster Tools zijn daarnaast ook je belangrijkste middel om te communiceren met Google, via bijvoorbeeld een Reconsideration Request.
2. Het vaststellen van de oorzaak van de Google Penalty.
Een belangrijke aanwijzing voor de oorzaak van de Google Penalty vind je in het bericht van Google zelf.
“Dear site owner or webmaster of xxx,
We’ve detected that some of your site’s pages may be using techniques that are outside Google’s Webmaster Guidelines. Specifically, we detected low-quality pages on your site which do not provide substantially unique content or added value. Examples could include thin affiliate pages, doorway pages, automatically generated content, or copied content. For more information about unique and compelling content, visit http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66361.
We encourage you to make changes to your site so that it meets our quality guidelines. Once you’ve made these changes, please submit your site for reconsideration in Google’s search results. If you have any questions about how to resolve this issue, please see our Webmaster Help Forum for support.
Sincerely,
Google Search Quality Team”
Google vraagt je dus om het probleem te verhelpen en daarna een Reconsideration request in te dienen. Volgens Google zelf is het zeer belangrijk om eerst het hele probleem te hebben opgelost, alvorens met een dergelijk verzoek te komen. Maar hoe weet je nu welke maatregelen je zult moeten nemen en of het probleem ook daarna daadwerkelijk is opgelost?
3. Het verhelpen van de oorzaak van de Google Penalty
Zoals je in het bovenstaande bericht kunt lezen, geeft Google een richting aan, maar blijft verder tamelijk oppervlakkig. De reden hiervoor is hoogstwaarschijnlijk om ervoor te zorgen dat je niet gaat kijken hoe je met zo min mogelijk wijzigingen je site weer in de index terug kunt laten keren. Uiteraard willen ze dat je zo ver mogelijk gaat in het aanpakken van het probleem. In het beschreven voorbeeld werden diverse draconische maatregelen genomen, zoals het verwijderen van meer dan de helft van alle pagina’s en het schrijven van nieuwe unieke content van meer dan 200.000 woorden.
Wanneer je alle maatregelen hebt doorgevoerd, kun je een Reconsideration Request indienen. Als tip zouden we je mee willen geven, om voordat je dit doet, eerst het probleem en de doorgevoerde oplossing voor te leggen aan de mensen op het Google Webmaster Help forum. Op dit forum zijn diverse mensen actief: webmasters, specialisten en zelfs google medewerkers. Vraag deze mensen om te kijken of ze nog redenen kunnen vinden waarom de site nog steeds niet aan de Webmaster Guidelines zou voldoen. Dit geeft je inzicht in hoeverre het probleem is opgelost. Daarnaast hebben we ook sterke vermoedens, vanwege de banden die veel van de Forum bezoekers hebben met Google, dat het opvolgen van eventuele additionele tips een positieve beoordeling kan bespoedigen.
4. Het indienen van de Reconsideration request
Is het probleem opgelost en kan niemand, ook niet op het forum, nog factoren ontdekken die in strijd zouden kunnen zijn met de Google Guidelines? Dan is het tijd om een Reconsideration Request in te dienen. Belangrijk hierbij is om helder aan te geven welke problemen je hebt aangepakt en op welke wijze. Een handige video vind je hier.
5. Het opheffen van de Penalty
Het probleem is aangepakt en de Reconsideration Request is verstuurd. Het grote wachten is begonnen. Zorg ervoor dat je de berichten die je in je Webmaster Tools ontvangt automatisch door laat sturen naar je mailbox, zodat je niet elke minuut van de dag hoeft te kijken of er nieuws is. In het beschreven voorbeeld werd de Reconsideration Request verstuurd 26 dagen nadat de Google Penalty was opgelegd. Vijftien dagen na het versturen van de Reconsideration Request werd het verlossende bericht door Google naar de Webmaster Tools gestuurd.
Dear site owner or webmaster of xxx,
We received a request from a site owner to reconsider xxxx for compliance with Google’s Webmaster Guidelines. Previously the webspam team had taken manual action on your site because we believed it violated our quality guidelines. After reviewing your reconsideration request, we have revoked this manual action. It may take some time before our indexing and ranking systems are updated to reflect the new status of your site.
Of course, there may be other issues with your site that could affect its ranking without a manual action by the webspam team. Google’s computers determine the order of our search results using a series of formulas known as algorithms. We make hundreds of changes to our search algorithms each year, and we employ more than 200 different signals when ranking pages. As our algorithms change and as the web (including your site) changes, some fluctuation in ranking can happen as we make updates to present the best results to our users. If your site continues to have trouble in our search results, please see this article for help with diagnosing the issue.
Thank you for helping us to maintain the quality of our search results.
Sincerely,
Google Search Quality Team
6. De terugkeer in de Index
Na het euforische moment van het oplossingbericht, volgt waarschijnlijk een periode van nieuwe onzekerheid. De Google Penalty zal worden opgeheven, maar wat zal dit betekenen voor de Ranking? In het beschreven voorbeeld keerde de site geleidelijk aan terug in de index. In totaal duurde het meer dan een week, voordat de terugkeer was voltooid, ongeveer 50 dagen nadat de Google Penalty was opgelegd. Tot verbazing van de eigenaar verbeterde de ranking ten opzichte van de oude situatie. Maar de echte winst werd behaald in een sterk toegenomen conversie op de website. Dit alles dankzij o.a. de verbeterde content en een veel logischere opbouw van de website. Zonder de Google Penalty waren de verbeteringen waarschijnlijk nooit op een dergelijke schaal doorgevoerd.
Word je momenteel geconfronteerd met een Google Penalty? Laat de moed niet zakken. Het is echt mogelijk om sterker uit deze crisis te komen. Wil je met ons van gedachten wisselen? Stuur ons dan een mailtje.